האבחון המוקדם בטיפול אלטרנטיבי באמצעות רכבות אנטומיות לכאבי מפרקים ושרירים

מבוא
ברפואה המשלימה מתייחסים לבעיה או לסימפטום כמכלול שלם כמעין קטר עם קרונות. אם יש בעיה בקטר או באחד הקרונות יש בעיה לגוף לתפקד באופן שוטף ומלא. על המטפל לאבחן את הקרון הפגוע ברכבת האנטומית של הגוף על מנת שלא יגרור עימו קרונות נוספים  מודלקים, וכן באותה עת לאבחן את מקור הבעיה.
בהסתכלות על כל מטופל עם בעיה אורטופדית יש להבחין מהו מקור הבעיה – גופני או נפשי. יתכן כי מקור הבעיה היא נפשית או אמוציונאלית - לכן יש לפתור את האזור הכואב ומיד לטפל בבעיה הנפשית ויתכן להפך, שכתוצאה מבעיה גופנית נוצרים כאבים נפשיים. לדוגמא, ייתכן והכתף כואבת ולמעשה מקור הכאב בכלל בזוקפי הגב, הכאב יכול לנבוע גם ממתח ולחץ נפשי.
מטרת המאמר היא להציג דרך לאיתור מקור הבעיה בכאבי מפרקים ושרירים בעזרת רכבות אנטומיות.
 
מהי פאשיה
הפאשיה היא רקמת חיבור תלת מימדית המורכבת מרצפים שונים של סיבים רופפים וצפופים וחומר בסיס. סיבים אלה כוללים סיבים אלסטיים בעלי יכולת לחזור למצבם הראשוני וסיבי קולגן חזקים ובעלי יכולת מתיחה. הרצף הרקמתי הזה שיש המדמים אותו לרשת עוטף את כלל הרכיבים האנטומיים הפנימיים המרכיבים ומניעים את גוף האדם כולל בין היתר: שרירים, קבוצות של שרירים יחד, העצמות, כלי הדם, סיבי עצב, איברים פנימיים ועוד.

פציעות פאשיה
אבחון וטיפול מהירים בליקויים המתגלים ברקמה הזאת עשויים למנוע פגיעה כרונית ביכולות הגופניות. הפאשיה וחשיבותה לתפקוד השרירים הוא נושא שהחל להיחקר בשנים האחרונות. פאשיה או פאסיה היא למעשה רקמת חיבור המכילה קולגן. רקמת חיבור זאת עוטפת בין היתר את השרירים, כלי הדם, ואיברים אחרים בגוף. המבנה של הפאשיה דומה בהרכבו לזה של רצועות וגידים אך תפקידם שונה. רצועה מחברת בין עצם לעצם, גיד מחבר בין שריר לעצם והפאשיה עוטפת שרירים, איברים ועוד.
 
הפאשיה מחברת באדיקות חלק מאותם רכיבים אנטומיים בעוד שחלק אחר נותר עם תנועה חופשית. עד לפני שנים לא רבות הייתה מקובלת התפיסה שתפקידה של הפאשיה הוא בעיקרו פסיבי. בין התפקידים שיוחסו לה נמנים הגנה, ייצוב ותמיכה באיברים השונים שאותם היא עוטפת. נכון להיום הממצאים מצביעים על כך שלפאשיה ישנם תפקודים נוספים ובכלל זה העברת כוח ביומכני.
 
מה משפיע על איכות הפאשיה ותפקודה
על ציר השנים מתרחשים שינויים באיכות הפאשיה הפוגעים ביכולת שלה לתרום להעברת הכוחות ולשמש כמוביל מידע תחושתי. במיוחד נכונים הדברים כאשר הפאשיה נתונה במהלך השנים להתנהלות לקויה, נפצעת או סופגת מחלות. פציעות חוזרות ומחלות של הפאשיה עלולות לגרום בין היתר להיווצרות הידבקויות ורקמות צלקתיות, וכתוצאה מכך עלולות להיפגע היכולות הדינמיות של הפאשיה. חשוב לציין, כי גם פגיעה במפרק או בשרירים עצמם עלולים להוביל לפציעה ישירה או עקיפה של הפאשיה.
בין הגורמים העלולים לפגוע בפאשיה נמנים הגיל (ככל שאנו מתבגרים כך גם נפגעת הרקמה הזאת), עומסים נשנים, חוסר תנועה, תזונה לקויה, ליקויי יציבה, נזקי חבלה, ניתוחים, מחלות, דלקות, שימוש בסטרואידים וטיפול באנטיביוטיקה.
 
רכבות אנטומיות
רכבות האנטומיה הם חיבור של פאשיה המחברת את השרירים מקצה אחד של הגוף לקצה השני. בעיקרון נתגלו 12 רכבות אנטומיות, מתוכן 9 רכבות חשובות: רכבת קדמית שטחית, רכבת קדמית עמוקה, רכבת אחורית שטחית, רכבת צידית, רכבת ספירלית, רכבת שטחית קדמית של היד, רכבת יד קדמית עמוקה, רכבת יד אחורית שטחית ורכבת יד אחורית עמוקה.
לאחרונה, טיפולים ידניים ברקמות פאשיאליות הפכו יותר ויותר פופולריים בניסיון לפתור בעיות וכאב במערכת השריר-שלד. מטפלים רבים במגוון גישות אשר מתמקדים ברקמה זו מתייחסים לתפיסה של שרשרות מיו-פאשיאליות (שריר+פאשיה), הידועות בשם 'רכבות אנטומיות' (Anatomy Trains), אך גם, 'קווים' ו'מרידיאנים' (שונים מהמרידיאנים הסיניים). גישות טיפול אלו מניחות כי שרירי גוף האדם אינם מתפקדים כיחידות עצמאיות אלא נחשבים לחלק מרשת מתח כלל-גופית, עם רקמות חיבור פאשיאליות הפועלות כרכיבים מקשרים.
בהסתמך על מספר מחקרים, מטפלים רבים סבורים כי מכיוון שפאשיה יכולה להעביר מתח, ולנוכח התפקודים הפרופריוספטיביים (תחושת מנח הגוף והתנועה) והנוסיצפטיביים (תחושת כאב) שלה, ייתכן כי קיומן של שרשרות מיופאשיאליות עשוי להימצא ביסודן של בעיות במערכת השריר-שלד וכאב המוקרן למבנים אנטומיים מרוחקים ממקור הבעיה.
באבחון בעזרת הרכבות האנטומיות מתייחסים לגוף ואל המפרקים שלו כשרשרת של רכבות. למשל הפרעה במפרק הכתף עלולה להשפיע על המרפק, ודלקת במרפק יכולה לגרום לבעיה מפרקית או עצבית בשורש כף היד. שיטה זו מביאה לפריצת דרך ומטפלת בכאבים, בפציעות ובבעיות אורתופדיות רבות מהשורש. לאחר אבחון בשיטה תדעו מהו השורש להופעת הכאבים הכרוניים שלכם, מה התחיל את "שרשרת" הכאבים. הטיפול עצמו יטפל בשורש הבעיה, יאזן את מערכת היציבה והשלד שלכם, יעזור לכם להיפטר מבעיות כאב ומפרקים עם תוצאות משמעותיות שנשמרות לאורך זמן. אחת המסקנות החשובות שמופקות מהבנת תנועתיותו של הגוף לפי הרכבות האנטומיות, היא שטיפול הממוקד רק באזור הכאב עצמו, עלול לאפשר הצלחה חלקית בלבד. לטובת תוצאה טובה ברמת אפקטיביות גבוהה – חשוב להתייחס לרכבת התנועה רלוונטית בשלמותה, ולשחרר את רקמת החיבור באזורים הרלוונטיים אשר כלולים בה.           
                                     
לאילו בעיות השיטה יכולה לעזור לכם?
  • כאבי ראש וצוואר
  • כאבי כתפיים ושכמות
  • כאבים במרפק ובידיים
  • כאבי גב ופריצת דיסק
  • כאבים במפרק הירך והאגן
  • כאבי ברכיים
  • כאבים בכף הרגל, כאבי דורבן ודלקת בגיד אכילס
 
בדיקת שריר אינדיקטורי
בבדיקת שריר אינדיקטורי אנו רוצים לאתר בעזרת קינזיולוגיה מקומות שיש בהם בעיות בגוף, ניתן לקחת שריר אחד אשר ישמש כאינדיקציה לבדיקת הבעיות. כיצד בוחרים את השריר האינדיקטורי? לדוגמא, בבחירת הדלתואיד כשריר אינדיקטורי, המטפל מרים את יד המטופל לזויית של תשעים מעלות, דוחף אותה כלפי מטה ומבקש מהמטופל שיתנגד להורדת היד. אם קיימת התנגדות של המטופל בהורדת היד כלפי מטה, השריר חזק. במקרה כזה המטפל ניגש לדלתואיד ומכווץ אותו מכל הכיוונים הלוך וחזור, הלוך חזור, ומבקש מהמטופל להתנגד שוב להורדת היד. במידה והמטפל מצליח להוריד את יד המטופל, פירושו של דבר שהשריר נחלש עכשיו, והוא יכול לשמש כשריר אינדיקטורי.
 
רכבות האנטומיה הן חיבור של פאשיה המחברת את השרירים מן הקצה האחד של הגוף לקצה השני. ישנן 12 רכבות אנטומיה. לכל רכבת אנטומית קיים שריר אינדיקטורי המשמש כאינדיקציה לגבי בעיה בפאשיה או בסרעפות (סרעפות הן חיבורים בין תחנות גרמיות של עצמות). מבחינים בין בדיקה אקטיבית לבין בדיקה פאסיבית. בבדיקה אקטיבית המטופל מרים את ראשו ומתאמץ לבד בבדיקה. כאשר מוספים עומס אקטיבי על השריר והשריר נחלש, המצב מעיד על כך שיש בעיה בחאד מהשרירים או בפאשיה. לעומת זאת בבדיקה הפאסיבית המטופל אינו מתאמץ ומניחים מתחתיו לדוגמא כרית. במקרה זה, אם השריר האינדיקטורי מתחזק, המצב מעיד על כך שיש בעיה באחת מהסרעפות.

העיקרון של האבחון בא לידי ביטוי בכך שלכל רכבת אנטומית קיים שריר אינדיקטורי שבעזרתו ניתן לאתר אם מקור הבעיה היא בפאשיה או בסרעפות. 

דוגמאות:  
ברכבת קדמית שטחית השריר האינדיקטורי הוא שריר הישר הירכי (Rectus Femoris).
ברכבת אחורית שטחית השריר האינדיקטורי הוא שריר גיד הברך (Hamstring).
ברכבת קדמית עמוקה השריר האינדיקטורי הוא שריר המקרבים (אדוקטורים).
ברכבת צידית השריר האינדיקטורי הוא שריר מחתלת הירך (T.F.L).
ברכבת ידיים קדמית שטחית השריר האינדיקטורי הוא שריר החזה הגדול (Pectoriallis).
ברכבת ידיים אחורית שטחית השריר האינדיקטורי הוא שריר המשולש (הדלתואיד).
ברכבת ידיים קדמית עמוקה השריר האינדיקטורי הוא השריר הדו-ראשי (Biceps).
ברכבת ידיים אחורית עמוקה השריר האינדיקטורי הוא השריר התלת-ראשי (Triceps).
ברכבת ספירלית השריר האינדיקטורי הוא שריר מחתלת הירך (T.F.L).






















































סיכום

ניתן לאבחן את מקור הבעיה של כאבי שרירים ומפרקים של מטופל באמצעות רכבות אנטומיות. יש לבצע בהתחלה בדיקה נוירולוגית כדי לשלול שמקור הבעיה הוא עצבי. אם הבדיקה הנוירולוגית תקנית, יש לבחור את אחת מהרכבות האנטומיות, להשתמש בשריר אינדקטורי המתאים לרכבת שנבחרה ולבחון באמצעות בדיקת ריפלקס (חזק או חלש) האם מקור הבעיה הוא בפאשיה או באחת מהסרעפות.


 
 
מרפאת אור הנר - לחופש מכאבים
מודיעין (מרכז רננים מכבים , קומה ב' )  • חולון
054-6387294
nirchaim2@gmail.com