מה מסתתר מאחורי כאבי הגב, הצוואר או הכתפיים?

הגישה הרפואית המערבית
כאשר מתעורר כאב גב בלתי נסבל, הרפואה הקונבנציונאלית, נוהגת לחפש את הגורם באזור השלד, כלומר במפרקים, בדיסקים ובכל דבר חריג הקשור למבנה העצמות. המחשבה הראשונה העולה במוחו של האורתופד, תהיה סביב פריצה או בלט דיסק, תנוחה בלתי רגילה של החוליות, התנוונות או הסתיידות, שרירי בטן רפויים ושרירי גב מתוחים או תפוסים, יציבה לא נכונה, חוסר בפעילות גופנית או פעילות יתר גופנית ("פגיעות ספורט"). כאבים כרוניים מתמשכים מיוחסים לדלקת. הגב נתפס כאזור רגיש הנוטה להיפגע בקלות מחמת העומס המוטל עליו, ועל עמוד השדרה העובר במרכזו. כאבים בגפיים מיוחסים ללחץ על עצבים, פגיעה בגידים, בדורבן, הבדלי אורך בין שני הרגליים. כאבים במפרקי הברכיים והידיים מיוחסים לדלקת פרקים.
 
הסברים רפואיים מקובלים לכאבי הגב, הצוואר והכתפיים
  1. פריצת דיסקהדיסק יושב על כל שתי חוליות של עמוד השדרה ותפקידו לשמש כבולם זעזועים. הוא מורכב מנוזל צמיג הממלא את תפקידו כבולם זעזועים בתוך מעטפת סיבית קשיחה. כתוצאה מתהליך התנוונות טבעי עם השנים המתחיל מגיל 20, נוטה הנוזל לפרוץ מן המעטפת ולהצטבר מחוץ לה, ההנחה הרפואית היא שהצטברות זו לוחצת על העצבים העוברים בתעלת עמוד השדרה והיא זו שגורמת לכאב. אם הדיסק ממוקם בקצה התחתון של עמוד השדרה, הכאב יתרכז בגב התחתון או ברגליים. ואם בחוליות הצוואר, הכאב יבוא לידי ביטוי בכתפיים או בזרועות. האבחון נעשה באמצעות בדיקות M.R.I או C.T. הטיפול הקונבנציונלי המקובל כולל מנוחה ופיזיותרפיה, וכאשר אין שיפור במצב מוצע ניתוח להסרת הנוזל שפרץ מתוך הדיסק.
  2. סטנוזיס של עמוד השדרה – היצרות של עמוד השדרה הנובעת כתוצאה של גדילת יתר של החוליות או של הרצועות. לעיתים זה ליקוי מולד, ולעיתים קרובות תוצאה של תהליך הזדקנות. כאבים באזור הצוואר והכתפיים מיוחסים לתופעה זו, "האשמים" הן חוליות הצוואר והעצבים הנלחצים העוברים בהם. סיבוך נפוץ נוסף הוא "כתף קפואה", כאשר הכאב גורם להגבלת התנועה במפרק הכתף, המפרק מתכווץ וטווח התנועה שלו קטן פלאים. לחץ על העצב הינו הסבר לכאב בשורש כף היד (תסמונת התעלה הקרפלית) כתוצאה מתנועות חוזרות ונשנות בעבודה על מקלדת. כאבי גב תחתון הגורמים לחוסר תחושה ברגליים מוסברים בלחץ על עצב הירך.
  3. סקולוזיס(עקמת) – תנוחה בלתי תקינה של החוליות, אחת על חברתה או אחת בצד חברתה.
  4. אוסטאו-אטריטיס – מחלה ניוונית הפוקדת את מפרקי הברך או הירך כאשר הסחוס המרפד את המפרק נשחק עם השנים, וגדילת יתר של העצם גורמת לאיבוד יכולת התנועה של המפרק ולכאבים עזים. לאנשים מבוגרים לעיתים קרובות מושתל מפרק חדש.
  5. דורבן בעקב גדילת יתר בלתי תקינה של העצם באזור העקב המתפתחת עם השנים, נחשבת כגורמת לכאבים עזים בהליכה.
  6. קרע במפרק הכתף.
  7. טנדוניטיס – מצבים בהם הגיד הינו הבעיה, הנחה הרווחת היא התפתחות של דלקת בעקבות שימוש יתר, והמיקום השכיח ביותר הוא המרפק.
 
טיפול במרפאות כאב
הטיפול במרפאות כאב מתבסס על מגוון טיפולים כפיזיותרפיה, תרגילים ותרופות, ומשולב לעיתים גם בטיפול פסיכולוגי, אשר מטרתו לחשוף את מניעי הרווחה המשני שבהתמשכות הכאב ועידוד התנהגות "ללא כאב" על מנת לחזור לעבודה במהירות האפשרית, ולהמשיך ליטול אחריות לענייני החיים השוטפים.  
 
חוסר ההתאמה בין ממצאי הבדיקה הגופנית לממצאי הצילומים
במקרים חוזרים ונשנים התגלה חוסר תאום בין ממצאי הבדיקה הגופנית לממצאי הצילומים. לעיתים קרובות, נהייתה לכאב נטייה להתפשט לשטח נרחב יותר ע"י פריצת דיסק שהתגלתה בצילומים, לדוגמה, פריצת דיסק באזור הגב התחתון וכאבים בכתפיים, או פריצת דיסק בצד ימין וכאבים בצד שמאל. יתירה מזאת, לכאבים יש נטייה בולטת "לטייל" ממקום למקום. נשאלת השאלה, אם הכאבים נובעים מבעיה נבנית כלשהי בעמוד השדרה, הרי הליקוי המבני אינו עובר מקום, ואם כן מדוע שהכאב כן יעבור?
מלבד חוסר התיאום בין מיקום הכאב לממצאי הצילומים, התגלה במקרים רבים חוסר תיאום מוזר עוד יותר בין עוצמת הכאב לממצאי הצילומים. בספרות הרפואית תועדו מקרים רבים של אנשים שנערכו להם צילומים למטרות אחרות, כגון לאזור הבטן, ובאקראי התגלתה פריצת דיסק מרשימה ללא שום כאב. אותו מצב של חוליות סדוקות או מונחות בצורה לא שגרתית גרם אצל אדם אחד כאבים עזים, בעוד השני חי חיים טובים ומאושרים בלי לדעת כלל על נוכחותו, עד שהתגלה במקרה. חוסר התאמה שכזה התגלה לעיתים קרובות גם במקרה של אוסטאו-אטריטיס (כאבים בברכיים ובירכיים), שוב ושוב התגלו מקרים של אנשים עם כאבים קשים וחזקים, כאשר הצילומים מורים על שינויים ניווניים מתונים ביותר, אשר אינם אמורים לגרום לרמה כזו של כאב, ומאידך, צילומים המספרים על מפרקים במצב ניווני גרוע אך כמעט ללא כאב.
ברוב רובם של מקרי כאב הגב, לא נמצא כלל הסבר אנטומי לכאב, ממצאי הצילומים לא הראו כל נתון בלתי שגרתי, בבדיקות הכול נראה תקין במאה אחוז, ומנקודת מבט רפואית החולה הסובל מכאבים קשים הינו בעצם בריא כמו שור.
 
הגישה של הרפואה המשלימה בשיקום תנועתי אורתופדי
בגישה של הרפואה המשלימה מתייחסים לגוף כיחידה הוליסטית (שלמה). הגוף מורכב ממרכבות אנטומיות המקרינות כאבים מאזור אחד בגוף לאזור אחר, בשלושה מישורי חיתוך: החיצי האופקי והחזיתי.
Trigger Point Therapy הינה שיטה להפגת כאבים שונים המופיעים בעיקר במערכת התנועה של גוף האדם. היא פותחה בארה"ב לפני כ-70 שנה ע"י שני רופאים (טרוול וסימונס) הכאבים נוצרים בעת שיבוש התפקוד הסדיר של יכולת סיבי השרירים להתכווץ או להתרפות, השיבוב יכול להתרחש בכל צומת עצבית/סיבית/שרירית, הנמצאים בכל שרירי מערכת התנועה. לשיבוש קוראים נמ"כ (נקודה מעוררת כאב). את השגת ההקלה בכאב אנו מקבלים באמצעות לחיצה מדוייקת של הנמ"כ על מנת לשחרר את ההידבקות שקרתה, ובכך להחזיר לשגרה את תפקודי הצמתים. הנמ"כ מאופיינות שהן מופיעות ביצירת כאבים מקומיים וכאבים הרחוקים ממיקום הנקודה, לדוגמה, נקודה על שריר בכתף תקרין כאב במקום בו היא נמצאת, ותקרין בו זמנית גם לגב כף היד. יש להבין כי הנמ"כ מנהלות את ההתמודדות עם הכאבים בחיי היום יום, הן נמצאות על כל סיבי השרירים בגופנו, ומשפיעות על מכלול התנהגותנו לאורך כל החיים, הן תנועתית והן רגשית. אנו מייצאים דפוסי התנהגות אל מול הפחד מהכאבים, נעים בשיבוש תנועתי, ועד שלא נשחרר את הנמ"כ לא ממש נחלים.
בשיטה של נטרול נקודות מעוררות כאב, מתבססים על תורת התנועה של גוף האדם (הפיזיולוגיה של הפאשיה – הפאשיה העמוקה היא רקמת חיבור סיבית דחוסה, המקיפה את רוב חלקי הגוף הפנימיים המקשרת ביניהם באמצעות רצועות, גידים ועוד. ומבינים שגוף האדם פועל מתנהג ומתקיים כשריר תנועתי אחד). בשיטה זו משחררים ומשקמים את תנועת גוף האדם. שחרור סיבי השרירים משפיע מיידית על דפוסי ההתנהגות הפסיכולוגיים, רגשיים של האדם. שיטה זו מקנה מענה יעיל ותוצאתי ביותר בטיפול פתולוגיות וכאבים כרוניים.    
 
נטרול נקודות מעוררות כאב– יעיל לטיפול במחלות ובתסמינים הבאים:
  • כתף קפואה
  • תסמונת התעלה הקרפלית בשורש כף היד.
  • כאבי ברכיים
  • כאבי קרסוליים
  • כאבי צוואר
  • מיגרנות וכאבי ראש
  • פציעות ספורט
  • פיברומיאלגיה
  • מרפק טניס או מרפק גולף
  • כאבי גב תחתון המקרינים לרגל (כאבי סכיאטיקה)
  • כאבים עקב פריצה ובלט דיסק
  • כאבי אגן ומפרק הירך
כאבים באיברי מערכת התנועה טיפול במגבלות תנועה: רצועות, רקמות חיבור- פאשיה, שרירים, גידים, עצבים ועוד.
 
מרפאת אור הנר - לחופש מכאבים
מודיעין (מרכז רננים מכבים , קומה ב' )  • חולון
054-6387294
nirchaim2@gmail.com
..